Головна сторінка
Подорожі по Україні
Крим
Чуфут-Кале

Розташований Чуфут-Кале всього за декілька кілометрів від Бахчисараю, на високому плато що височіє над ущелиною Мар`ям-Дере (висота над рівнем моря - 540 метрів, площа – 38 гектарів)

Чуфут-Кале займає особливе місце серед так званих печерних міст Криму. Знелюднене нині місто мало своїх мешканців ще в середині ХІХ століття – найдовший період заселення серед „печерних міст” півострова.

Єдності серед вчених про часи заселення плато на якому розташований Чуфут-Кале немає. Є версії що місто виникло в VI ст., є версія що в ІХ-Х ст., є також думка, що відносить часи заснування Чуфут-Кале до ХІІ століття.
Перша письмова згадка про Чуфут-Кале відноситься до 1298-1299 років. В ті роки, в ході золотоординських усобиць, що докотились і до Криму, емір Ногай розорив багато кримських поселень, в тому числі і Чуфут-Кале. Вчені вважають, що нинішній Чуфут-Кале, згадується в тогочасних хроніках під назвою Кирк-Ор. В перекладі Кирк-ор - Сорок замків. Ця назва, можливо й не зовсім коректно перекладена з місцевих мов, зустрічається і в творах католицького монаха Рубрука, що побував в Криму в 1253 році, і в творах арабського географа Абульфеда, що подорожував там же в 1321 році.
Спочатку Чуфут-Кале мало не чисельне населення і служило безпечним місцем для навколишнього люду, де можна було б перечекати небезпеку разом зі своїм крамом та живністю. Поступово місто розросталося і укріплювалося і вже в ХІV столітті воно стає досить потужною фортецею. Є згадки, що в ті часи Кир-Ор захопив золотоординський хан Джанібек, а її володарями стають беї Яшлавські.
В період розпаду Золотої Орди, коли кримські хани стали подумувати про незалежність своїх володінь, фортеця стає притулком для різних претендентів на ханський престол. А перший володар незалежного кримського ханства – Ходжа-Давлет-Герай взагалі переносить офіційну резиденцію зі Старого Криму до Кирк-Ору.

Звісно резиденцію потрібно було укріплювати і місто набуває рис справжньої фортеці. Камінь для будівництва береться тут же, на плато. Причому в місцях, де видобувався камінь для будівництва кріпосних укріплень і житла, утворюються досить великі ніші і печери. Печери ті використовувались для господарських та релігійних потреб, а при нагоді і для оборони. Саме ці ніші/печери, а вони є в досить великій кількості і в інших колишніх містах-фортецях (Мангуп, Ескі-Кермен, Бакла, Киз-Кирмен ...) й дали загальну назву цим містам. Вона ж закріпилась серед істориків та дослідників Криму – печерні міста.

З 1454 року тут функціонує монетний двір, який карбував свою монету.
В другій половині ХV ст. місто мало досить різноманітне населення – тут проживали мусульмани, християни, іудеї.
На початку ХVІ ст. ханська резиденція переноситься в нинішній Бахчисарай, а фортеця використовується лише для захисту правителів Криму при ворожих набігах.

Далі про історію Чуфут-Кале краще почитати в путівнику „Печерні міста Криму” Олександра Герцена та Ольги Махневої-Чернець:
„В кінці ХVІ – на початку ХVІІ ст. татари покинули фортецю, тут залишаються караїми й вірмени, а до середини ХVІІ ст. – лише караїмська община. З цього часу назва „Кирк-Ор” змінюється на „Кале” (вперше зустрічається в 1608 р.) й невдовзі набуває форми „Чуфут-Кале” (Іудейська фортеця), вкорінившись в ХІХ – ХХ століттях. Крім того, в ХVІІ ст. побутувала ще одна назва – Джевхер-Кермен (Фортеця скарбів); так називав її ... турецький мандрівник Евлія Челебі.
Місцеві караїми займались ремеслами й торгівлею. В Бахчисараї, де вони тримали лавки, їм дозволялось знаходитись лише до заходу сонця, на ніч потрібно було повертатись в Чуфут-Кале. В кінці ХVІІІ ст. тут ще налічувалось близько 200 будинків, що могло відповідати чисельності населення до 1000 – 2000 чоловік. Після приєднання Криму до Росії жителі починають покидати Чуфут-Кале, переселяючись в основному в приморські міста – Євпаторію й Феодосію. В Євпаторію на початку ХІХ ст. було переведено караїмське духовне правління й типографію. До середини ХІХ ст. місто майже повністю опустіло. Основна причина – відсутність на плато питної води й брак придатних для обробки ділянок землі. Крім того, після включення Криму до складу Росії в 1783 р. з караїмів була знята заборона на проживання в Бахчисараї, де раніше вони могли тримати лише торгівельні лавки.
Руїни древнього міста вже в ХІХ ст. стають місцем прогулянок любителів природи й історії. Чуфут-Кале відвідували відомі письменники й поети: О.Грибоєдов, Адам Міцкевич, В. Жуковський, Леся Українка, М.Коцюбинський, О.Горький, О.Толстой, В.Луговський, Джеймс Олдрідж, О.Бітов; художники І.Крамской, І.Репін, В.Серов, О.Купрін, Е.Нагаевска й інші.”
В Чуфу-Кале також побували всі російські самодержці, які відвідували Крим.

Ну а що ж цікавого могли бачити ці мандрівники в Чуфут-Кале? А багато чого цікавого.

Якщо йти від східної оборонної стіни по дорозі на якій за століття вишурувалась досить глибока колія,

то можна побачити, наприклад, ось цей колодязь, що був призначений для збору дощової води. Взагалі вода була досить цінним продуктом серед жителів міста.

Чисельні розкопки виявили, що будинки в Чуфут-Кале розміщувались дуже близько один до одного. Були вони, як правило, двоповерховими з невеликими внутрішніми дворами, в яких розміщувались ще й різні господарські будівлі. Декілька вулиць перетинались вузькими переходами по яких міг проїхати лише один вершник.
В кінці однієї з головних вулиць Чуфут-Кале, що носить зараз назву Середньої збереглися руїни мечеті. Історики вважають, що будувалась вона десь в середині XIV століття, а в 1455 році була оновлена ханом Хаджи –Гераєм.
Поруч з залишками мечеті розташований мавзолей доньки хана Тохтамиша. Звали її Джаніке-Ханим і вона вважається досить авторитетною особою в кримській історії - на мавзолеї вона названа „великою государинею”. Померла государиня в 1437 році, але з того часу її життя обросло такою кількістю легенд, що достовірно встановити життєвий шлях Джаніке вже навряд чи вдасться.

Під час відвідин Криму царем Олександром ІІІ, мавзолей відреставрували. В ході тої реставрації був перебудований фасад і знищено багато різних орнаментів на стінах мавзолею.
До речі, спеціально до того кримського візиту Олександра ІІІ, в 1896-1897 році, на території Чуфут-Кале караїмською громадою був побудований палац. Від нього зараз залишився лише цоколь, з досить великими печерами під ним. Палац був зруйнований за радянської влади, в 1930 році.

Далі знову цитата з „Печерних міст”:
„Повертаючись до Південних воріт по Кенасській вулиці Старого міста, у дворику, відгородженому камінним парканом, можна оглянути два караїмських молитовних будинки – кенасси. Споруда напроти входу, прикрашена аркою з добре обтесаного й підігнаного каміння, датується орієнтовно XVI ст., хоча по архітектурним ознакам воно відноситься до часу не раніше XVIІ ст. Друга будівля, справа, більш скромніша, з’явилася пізніше, наприкінці XVІІI століття. Вірогідно, вона зведена караїмами з общини Мангупа, що переселились в той час на Чуфут-Кале.
Кенасси, як правило, мають три відділення, перше призначалося для священнослужителів, друге (середнє) – для прихожан-чоловіків. В третьому відділенні при вході на стільцях та лавах, оббитих повстиною й обтягнутих телячою шкірою, сиділи літні люди й скорботні за померлими родичами. Над цією частиною кенасси знаходився балкончик, на який по особливих сходах, що йдуть з сусіднього двору, могли піднятися жінки й не помічені знизу, бути присутніми при богослужіннях.

В кенассу заходили без взуття, залишаючи його на терасі. Підлога великого залу була вкрита килимами. На стелі підвішувались люстри, але до наших днів залишились лише кільця для їх кріплення. В стіни зали вмонтовані глеки, що служили голосниками-резонаторами, що покращували акустику приміщення. На бічних полицях і в шафах зберігались молитовники й причандалля для релігійних церемоній.





Недалеко від кенасс знаходилась перша на Кримському півострові типографія, заснована караїмами в 1731 році. Точне її місцезнаходження невідомо. Друкувались в основному книги релігійного змісту. В 1805 р. ця типографія була переведена в Євпаторію.”

Одна з самих цінних, і в той же час відносно молодих пам’яток Чуфу-Кале це садиба Фірковича. Ця садиба може дати певне уявлення про характер споруд древнього міста й уклад життя його мешканців.
Але мене особисто дуже зацікавила не сама садиба, а її останній господар, хоча не тільки її, а й всього міста Чуфут-Кале. Це був дуже цікавий дядько, а звали того дядька Фіркович Авраам Мануїлович (1768 – 1874).
Людина це була непересічна. Це був і письменник, і поет, і археолог, і історик, і просвітитель. Народився в Луцьку в родині караїмів, в 20-х роках ХІХ року переїжджає в Крим. Своє життя він присвятив пошуку древніх іудейських книг, рукописів, манускриптів, надгробків. Мандрував по Кавказу й Близькому Сходу, побував в Польщі, Литві, Австрії, Єгипті, Туреччині, Палестині. Його колекцією пишається Російська публічна бібліотека в Санки-Петербурзі. Але був Авраам Мануїлович ... неабияким скандалістом. Навіть авантюристом. Вся його невтомна діяльність і праця зводилась до того, щоб довести що караїми, хоч і є іудеями, але ніякого відношення до євреїв не мають. На його переконання караїми оселились в Криму, ще до розп’яття Христа і не мають ніякого відношення до цього діяння. Він активно виступав за те щоб караїми не підлягали в Російській імперії тим гонінням і обмеженням що і євреї. Для відстоювання своєї думки він не гребував навіть підробкою древніх іудейських документів. Серед істориків його точка зору має багато скепсису, але самі караїми його дуже поважають. Людина це була дійсно неординарна. Багато в чому була його заслуга, що через багато років після його смерті німецькі фашисти не піддавали геноциду караїмів, як їх братів по вірі – євреїв.
Зараз в Бахчисараї діє музей А.М.Фірковича, а в садибі де він жив, на території Чуфу-Кале, відкрита виставка, яка присвячена культурі й побуту кримських караїмів. Похований Фіркович в Іосафатовій долині на території караїмському некрополя поруч з Чуфут-Кале.
Знімаю капелюха, Авраам Мануїлович...

Ну а про самих караїмів досить об’єктивно, на мій погляд, написав М.Кизилов:
„На думку відомого дослідника Цві Анкорі, ранній період історії караїмів слід розуміти й вивчати як „продукт єврейського досвіду під впливом середньовічного ісламу”. Караїмський рух бере свій початок в місті Багдаді на території сучасного Іраку приблизно в середині VІІІ ст. н.е.. Його засновником традиційно рахується Анан Бен Давид, про життєдіяльність і праці якого ми знаємо дуже мало, за виключенням пізніших і не дуже достовірних легенд. Анан Бен Давид явився засновником альтернативного дисидентського руху в іудаїзмі,



основним змістом якого було заперечення авторитету Талмуду. Крім заперечення Талмуда, прибічники Анана слідували проголошеному їх вчителем принципу буквального тлумачення святого Письма, а також відрізнялись від інших євреїв (іменованих ними з того моменту „талмудистами” чи „равіністами” ) по цілому ряду релігійних практик і традицій... . Учні Анана ще не називали себе караїмами, використовуючи термін „ананіти”, тобто „послідовники Анана”.
Термін „караїми” з’явився дещо пізніше, в ІХ ст., в роботах уже власне „караїмського” теолога Веніаміна Бен Моше Нагавенді, який називав цим ім’ям різні антиталмудистські рухи (в тому числі й ананітів), що об’єдналися в ІХ-Х ст.. під загальною назвою „караїми”. Навіть сама назва „караїм” („чтець” або „читаючий”; „караїм” – це множина від давньоєврейського „карай”) віддзеркалює основну характеристику даного руху – шанування (або, якщо завгодно, „читання”) святого Письма як єдиного прямого джерела релігійної істини.
Період Х-ХІ століть, що часто називається „золотим віком” в історії розвитку караїмського руху, знаменний активною місіонерською діяльністю й поширенням іудаїзму в його караїмській інтерпретації далеко за межами Багдаду й Персії. Успіх місіонерської діяльності караїмського руху в Х-ХІ ст.. був беззаперечний: по різним оцінкам, до 30-40 процентів єврейського населення того часу дотримувалось неталмудного, тобто караїмського, варіанту іудаїзму. Більш того, саме в полеміці з суперниками караїмами, в дискусіях й суперечках з ними, власне кажучи, в багато чому й сформувалась середньовічна єврейська цивілізація в тому вигляді, в якому вона нам відома сьогодні.
... перше свідоцтво про перебування караїмів в Криму датується 1278 роком. В цьому році, як повідомляє нам візантійський автор Аарон Бен Йосиф а-Рофе, між громадами караїмів й рабанітів, що проживали в місті Сулхаті (зараз Старий Крим) відбулася дискусія відносно того, коли ж починається місяць „Тішрі”. Крім Старого Криму, в тому ж ХІІІ ст., напевно, виникає громада в місті Кафа (Феодосія) – опосередковані джерела дозволяють нам датувати час заснування кафської караїмської синагоги 1292 роком. Дещо пізніше, в середині XIV ст. (а точніше, між 1342-1357 роками), в зв’язку з експансією Золотої Орди в Південно-Західний Крим й захопленням міста Кирк-Ора (Чуфут-Кале), там також виникає караїмська громада, яка стане пізніше самою крупною й значною караїмською громадою півострова. На Феодоро-Мангупі караїмська громада з’являється тільки в другій половині XV ст., напевно, відразу після 1453 року.
...В Криму особливою освіченістю відзначалась громада Чуфут-Кале. Відомий караїмський поет з Деражно Йосиф бен Ієшуа а-Машбір, що жив там з 1666 по 1670 рік, охарактеризував Чуфут-Кале як „град и мать в Израиле ... главный среди караимских общин, город великий мудрецами и книжниками, наполненный книгами и совершенными праведниками”. Саме тому Машбір залишився в караїмській академії Чуфут-Кале на три роки, займаючись вивченням Тори і релігійного вчення. Читачу, напевно, буде цікаво також дізнатися, що перші друковані книги і перший друкарський верстат в Криму також знаходились в Чуфут-Кале. Караїмська типографія в Чуфут-Кале була заснована близько 1731 року на кошти Ісака бен Моше Сінан-Челебі (ну в них і імена, – Кифоренко С.). В період з 1734 по 1741 роки там були опубліковані декілька літургійних книг на староєврейському. Таким чином, як би це парадоксально не звучало, але перші друковані книги кримської землі говорили на тій же мові, що й вітхозавітні пророки.
Найважливішим періодом для посилення караїмської громади в Криму стає кінець XVIII ст.. Справа в тому, що в цей час караїмам, що залишились на практично спустошеному після еміграції татар і турок, а також насильного виселення християнського населення півострові, вдалося практично за безцінь скупити величезні земельні угіддя. Крім того, в руках караїмів опинився другий фантастично прибутковий заробіток – торгівля тютюном. Таким чином, досить незначна (близько 2600 осіб в кінці XVIII ст.) караїмська громада Криму стала однією з самих процвітаючих в економічному відношенні етнічних груп Російської імперії.
В ХІХ ст., перш за все через важливість купецького потенціалу караїмської громади, а також в зв’язку з тим, що караїми відкидали авторитет Талмуду (що являвся, з точки зору російських чиновників, головним ворогом християнства, зосередженням зла й антихристиянської єресі), російська адміністрація починає спеціально виділяти караїмів з загальної маси єврейського населення імперії.
З 1863 р. караїми користуються тими ж правами, що й проживаючі в Росії християни-православні, служать в армії, вчаться в університетах, займають державні посади.
Нажаль, революція 1917 р. перервала добробут і процвітання караїмів. Їм, вірнопідданим російської корони, заможнім купцям, промисловцям і білогвардійцям тяжче, ніж кому б то не було. Частина з них загинула в ході бурних подій того часу, частина була розкулачена або розстріляна, частина, позбавлена всього накопиченого раніше майна й можливості вільно сповідувати свою релігію, була змушена „почесно” існувати в країні перемігшого соціалізму. Один за одним у караїмів відбирались їх будинки, бібліотеки, пам’ятники релігії і культури... Це продовжувалося до часів перебудови – галичська караїмська кенасса була знищена заради будівництва дев’ятиповерхового будинку, не багато не мало, в 1985 році.



За роки радянської влади, по цілому ряду причин, караїмське населення Криму скоротилось від практично 8,5 тисяч в 1912 році до 800 чоловік по даним перепису 1989 року. Окрім демографічної кризи , радянська влада нанесла також важкий удар по самобутній культурі і релігії кримських караїмів – лише деякі з них здатні нині спілкуватись на татарському діалекті, практично повністю втративши також знання древньоєврейського, в якому так митецькі були їхні предки.
По останньому перепису населеня України (2001 р.) в Криму нараховується 671 караїм (0,03% населення автономії), а всього по Україні 834 чоловіка”

p.s. В вересні 2005 року в Євпаторії, де на даний момент живе близько 300 караїмі, була відроджена караїмська кенасса.



Hosted by uCoz