√оловна стор≥нка
ѕодорож≥ по ”крањн≥
„еркащина
’олодний яр

ћ≥сце де сконцентровано ун≥кальний ландшафт, флору та фауну. ћ≥сце де представлен≥ вс≥ епохи ≥снуванн¤ людства. ћ≥сце ¤ке прос¤кнуто нескоримим украњнським духом й розум≥нн¤м нашоњ пон≥веченоњ ≥стор≥њ.

ƒо мого стиду, ¤ побував там лише в кв≥тн≥ 2006 року.
ѕочавши збирати ≥нформац≥ю до ц≥Їњ стор≥нки, ¤ надибав в нет≥ чудовий матер≥ал про ’олодний яр. ѕрочитавши його зрозум≥в, що про ’олодний яр краще за ѕавла ¬акулюка, професора, заслуженого л≥с≥вника ”крањни, людини, ¤ка присв¤тила своЇ житт¤ цьому топон≥му, ¤ не напишу. “ому просто приводжу його статтю з одного з сайт≥в, ¤кий нажаль вже не ≥снуЇ ≥ в дещо скороченому вигл¤д≥:

≤сторико-географ≥чний опис ’олодного яру

’олодний яр Ч це рел≥ктовий л≥совий масив, ¤кий, незважаючи на в≥дносно малу Ч понад 7000 гектар≥в площу Ч маЇ величезне ≥сторичне значенн¤. –ельЇф ’олодного яру горбистий, з великою к≥льк≥стю глибоких балок з крутими схилами, ¤к≥ м≥сцеве населенн¤ називаЇ ¤рами.  ожне урочище, балка, поле, л≥сок, р≥чечка ≥ струмок маЇ свою промовисту назву.
Ќайглибша ≥ найдовша балка називаЇтьс¤ ’олодним яром, а в≥д нењ ≥ вс¤ територ≥¤ навкруги носить цю назву. ™ тут ¤ри  ирик≥вський, —в¤тий, „орний, —≥човий, √айдамацький, ÷иганський, ѕоташний, √адючий, „ервоний,  ривенк≥в, —карбний, „ернечий та ≥нш≥. «агальна довжина балок-¤р≥в та њх в≥дгалужень ор≥Їнтовно становить 250км.
ќдне з найб≥льших п≥двищень носить назву ¬еликодн¤ гора, де за легендою н≥би перепоховано прах великого √етьмана Ѕогдана ’мельницького та його сина “имоша, а також гетьманськ≥ скарби. ™ тут гайдамацьк≥ криниц≥, урочище –атище, √ута, √ульбище,  ≥зева гора, Ѕуда (буда Ч буд≥вл¤, де збер≥гали поташ) ≥ —клик. ѕо днищах балок прот≥кають 150 джерел, струмк≥в та р≥чечок. Ќайб≥льш≥ з них мають назви: —р≥бл¤нка, —мотрич, ∆аб''¤, ќсота,  осарка, Ўумка, „орнобривка, Ћубенка, –оз¤нка, —уботь, ’олодна, Ћаврусиха, Ќекрасиха та ≥нш≥. ¬с≥ ц≥ р≥чечки Ч притоки “¤смину.
¬ центр≥ ’олодного яру знаходитьс¤ плоског≥р''¤ з д≥аметром у поперечнику до трьох к≥лометр≥в. ¬исота над р≥внем мор¤ Ч 224 м.  олись, ще й в часи  ињвськоњ –ус≥, ƒн≥про, а за ≥ншими даними один з його великих рукав≥в, омивав плоског≥р''¤ з п≥вн≥чноњ сторони, а б≥л¤ його п≥дн≥жж¤ була пристань. ¬ зв''¤зку з р≥зними геолог≥чними катакл≥змами ƒн≥про зм≥нив своЇ р≥чище ≥ в≥дступив на значну в≥дстань в≥д ’олодного яру. “ам, де колись знаходилось р≥чище ƒн≥пра, прот≥каЇ тепер р≥чечка ≤рдинь ≥ розташоване величезне ≤рдинське болото.
’олодно¤рське плоског≥р''¤ ≥ глибок≥ балки-¤ри Ч це залишки древньог≥рськоњ системи. √еологи довод¤ть, що м≥льйон рок≥в тому територ≥¤ ’олодного яру була п≥вн≥чною стороною п'¤тдес¤тик≥лометрового кратера вулкану, в центр≥ ¤кого знаходитьс¤ с.Ѕовтишка ќлександр≥вського району  ≥ровоградськоњ област≥. «-п≥д земл≥ на схилах балок б''ють джерела з надзвичайно смачною ≥ холодною Ч нав≥ть вл≥тку Ч



водою. ∆ител≥ навколишн≥х с≥л вважають њњ ц≥лющою ≥ вживають Ђв≥д вс≥х хворобї. ќчевидно, це так, бо м≥сцеве населенн¤ в≥дзначаЇтьс¤ довгол≥тт¤м ≥ добрим здоров''¤м: тут часто зустр≥чаютьс¤ люди в≥ком понад 90 ≥ нав≥ть сто рок≥в. Ќа баз≥ криниц≥ в с.∆аботин, ¤ку люди називають —в¤тою, д≥Ї завод м≥неральних вод. ѕ≥дземн≥ джерела живл¤ть л≥сов≥ озера, р≥чечки. ўе пор≥вн¤но недавно в ’олодному яру нараховувалось 27 озер ≥ ставк≥в з площею вод¤ного дзеркала 36 гектар≥в. “епер залишилос¤ њх п''¤ть з водною поверхнею до трьох гектар≥в.
¬ ’олодному яру зростають високопродуктивн≥ дубово-¤сенев≥ деревостани з надзвичайно високою ¤к≥стю деревини. “ут зустр≥чаЇтьс¤ велика к≥льк≥сть рел≥ктових рослин, ¤к≥ збереглис¤ з дольодовикового пер≥оду. ’олодний яр став притулком дуба скельного, азал≥њ понт≥йськоњ, кадила духм¤ного, бруслини карликовоњ, п≥дсн≥жника б≥лого, ведмежоњ цибул≥, орх≥дењ та багатьох ≥нших р≥дк≥сних рослин. Ћише в ’олодному яру зростають ¤сен зеленокорий ≥ ¤сен з мармуровою корою.
¬ ’олодно¤рськнх л≥сах Ї велик≥ гал¤вини, вкрит≥ суц≥льною ковдрою барв≥нку хрещатого. “аких заростей немаЇ в жодному ≥ншому л≥совому масив≥ ”крањни. ¬ ’олодному яру нараховуЇтьс¤ понад 80 вид≥в птах≥в. ™ тут велика к≥льк≥сть лисиць, зайц≥в, косуль, диких кабан≥в та ≥нших зв≥р≥в.
¬ далекому минулому ’олодно¤рськ≥ л≥си складалис¤ в основному з багатов≥кових дерев. –ел≥ктом колишн≥х деревостан≥в Ї тис¤чол≥тн≥й дуб-велетень, ¤кий зростаЇ в центр≥ масиву поблизу с.Ѕуда. Ќарод називаЇ його дубом ћаксима «ал≥зн¤ка. —товбур цього патр≥арха маЇ в обхват≥ на висот≥ грудей людини 8.65 м., а загальна маса деревини становить 37.5 куб. м.
Ћегенда св≥дчить, що п≥д розлогою кроною цього дуба-патр≥арха збиралис¤ повстанц≥ на чол≥ з —еверином Ќаливайком, в≥дпочивали кер≥вники повстань Ѕогдан ’мельницький, ћаксим «ал≥зн¤к та ѕавлюк. —аме п≥д цим дубом давали гайдамаки кл¤тву, не шкодуючи житт¤ боротис¤ з польським засилл¤м. «биралис¤ тут ≥ воњни ’олодно¤рськоњ республ≥ки.

Ў≥сть раз≥в блискавки вражали дуб «ал≥зн¤ка. ¬они роз≥рвали його стовбур зверху донизу. ѕроте цей могутн≥й велетень вартовий в≥к≥в Ч весь в шрамах, н≥би воњн-ветеран, що вижив, не схиливс¤ перед часом ≥ стих≥Їю. ћ≥сцев≥ старожили кажуть, що п≥сн¤ "ќй, чого ти, дубе, на ¤р похиливс¤?" осп≥вуЇ саме це дерево. ¬ ’олодному яру, зокрема б≥л¤ с. ћельники, до нашого часу збереглос¤ чимало г≥лл¤стих дуб≥в-ветеран≥в Ч Ђонук≥вї дуба «ал≥зн¤ка в≥ком 300-500 рок≥в.
¬ квартал≥ 41  реселецького л≥сництва ще й тепер можна побачити залишки пн¤ 1000-р≥чного дуба п≥д назвою "—клик". «а час≥в ≥снуванн¤ ’олодно¤рськоњ —≥ч≥ (18 ст.) та п≥д час повстанн¤ 1768 року на цьому дуб≥ вис≥в величезний кашоварний казан д≥аметром до 1.5 м. ўоб скликати нараду гайдамак≥в, довбнею били у казан ≥ його гуд≥нн¤ було чути на в≥дстан≥ 10 км. ѕор≥вн¤но недавно цей дуб засох ≥ його зрубали. «а даними л≥сничого ќ.ј.Ќайди об''Їм деревини в ньому становив 35.8 куб.м. ¬ —≥човому яру Ї пень 1500-р≥чного дуба д≥аметром 4.6 м, ¤кий загинув рок≥в п''¤тдес¤т тому. ѕ≥д цим деревом, а також п≥д дубом «ал≥зн¤ка в 1843 ≥ 1845 рр. “арас Ўевченко слухав опов≥данн¤ м≥сцевих жител≥в про  ол≥њвщину та часи козаччини, а пот≥м написав поему Ђ√айдамакиї та в≥рш Ђ’олодний ярї, намалював картини Ђћотрин монастирї, Ђƒуб на хутор≥ Ѕудаї, Ђ—т≥нкаї ≥ Ђ“ри хрестиї.

“.Ўевченко. ”рочище —т≥нка. ќл≥вець. (1845р.)
–епродукц≥¤ з сайту http://kobzar.info/

¬ищезгадан≥, хоч ≥ засохл≥, дуби могли б сто¤ти ще дес¤тки ≥ дес¤тки, а може й сотн≥ рок≥в, ¤к величн≥ пам''¤тники природи та ≥стор≥њ, а тому њх не сл≥д було рубати. ѕ≥сл¤ заснуванн¤ ћотриного монастир¤ на ’олодно¤рському плоског≥р''њ були посаджен≥ плодов≥ сади, а також гор≥х волоський та ≥нш≥ плодов≥ породи. ўе й тепер зустр≥чаютьс¤ тут дерева гор≥ха в≥ком до 250 рок≥в. Ќайц≥нн≥ш≥ д≥л¤нки ’олодно¤рських л≥с≥в на площ≥ 560 га з великою к≥льк≥стю рел≥ктових рослин оголошен≥ пам''¤тниками природи державного значенн¤.
” назв≥ Ђ’олодний ярї Ї ¤кась таЇмнича, прит¤гальна ≥ маг≥чна сила.
...легенда св≥дчить, що в часи моноголо-татарськоњ навали в л≥сових хащах над р≥чкою —р≥бл¤нкою заховалас¤ ћеланка ’олодна з д≥тьми. « часом до нењ приЇдналис¤ ≥нш≥ вт≥кач≥ ≥ виникло поселенн¤ з назвою ’олодне. Ќ≥би з тих п≥р ≥ л≥си навколо нього назвали ’олодно¤рськими.
…мов≥рно, що назва Ђ’олодний ярї маЇ кл≥матолог≥чне походженн¤. як в≥домо, в глибоких л≥систих улоговинах ≥ балках вл≥тку збираЇтьс¤ холодне пов≥тр¤ ≥ з них завжди т¤гне прохолодою. “ому м≥сцев≥ жител≥ ≥ назвали цю територ≥ю ’олодним яром.
 р≥м дерев-пам''¤ток природи, в цьому урочищ≥ Ї велика к≥льк≥сть пам''¤ток археолог≥њ, ≥стор≥њ, культури ≥ природи, вивченню ¤ких присв¤тив все своЇ житт¤ колишн≥й л≥сничий  реселецького л≥сництва ќлександр јндр≥йович Ќайда. Ќе за службовим обов''¤зком, а за вел≥нн¤м серц¤ великий патр≥от ”крањни по крихтах збирав ≥нформац≥ю з р≥зних джерел про ’олодний яр ≥ склав детальну схему розташуванн¤ основних ≥сторичних, природних та ≥нших об''Їкт≥в урочища. «а його безпосередньоњ участ≥ ≥ п≥д його кер≥вництвом були встановлен≥ пам''¤тн≥ знаки у багатьох ≥сторичних м≥сц¤х л≥сового масиву.
«а к≥льк≥стю ун≥кальних археолог≥чних, ≥сторичних, наукових ≥ надзвичайно ц≥нних природних об''Їкт≥в, а њх нараховуЇтьс¤ тут понад 150 найменувань, ’олодний яр пос≥даЇ перше м≥сце в ”крањн≥. ¬ л≥совому масив≥ ≥ на пол¤х навколо нього скр≥зь розкидан≥ кургани-могильники р≥зних епох. Ѕ≥льш≥сть њх за останн≥ дес¤тир≥чч¤ зр≥вн¤ли з землею. ¬чен≥ знайшли незаперечн≥ докази проживанн¤ тут наших предк≥в з прадавн≥х час≥в ≥ н≥¤к≥ катакл≥зми, в≥йни та спустошенн¤ не призводили до зам≥ни на цих земл¤х автохтонного населенн¤.

Ђјвтографиї минулого трапл¤ютьс¤ тут буквально на кожному кроц≥, тут все дихаЇ ≥стор≥Їю, ≥сторичним минулим нашого народу.
√либоке враженн¤ в≥д перебуванн¤ в цих м≥сц¤х збер≥гаЇтьс¤ у в≥дв≥дувач≥в назавжди. ¬ ’олодному яру археологи знайшли сл≥ди вс≥х археолог≥чних культур, починаючи з трип≥льськоњ



землеробноњ культури, ¤ка зародилас¤ в л≥состепов≥й зон≥ ”крањни за п''¤ть-чотири тис¤ч≥ рок≥в до –≥здва ’ристового. ¬ ’олодно¤рських л≥сах збереглис¤ залишки к≥лькох древн≥х городищ, оточених височенними земл¤ними валами, висота й ширина ¤ких ще й тепер вражаЇ людину, а також руњни п≥дземних церков ≥ печер. «агальна довжина земл¤них вал≥в становить тут понад 60 км. « древн≥х городищ ≥ фортець, п≥дземних церков ≥ печер з предков≥чних час≥в долинаЇ до нас зворушливий в≥дгом≥н житт¤ ≥ боротьби наших пращур≥в.

ћ≥сцеве населенн¤ в≥рить, що колись основн≥ городища з''Їднувалис¤ м≥ж собою п≥дземними ходами, довжина ¤ких складала тод≥ 15 км. ¬елика к≥льк≥сть провал≥в у земл≥ п≥дтверджуЇ цю легенду. “епер важко нав≥ть у¤вити, ск≥льки потр≥бно було робочоњ сили ≥ часу, щоб у т≥ прадавн≥ часи побудувати так≥ велетенськ≥ оборонн≥ споруди. ќтже, в часи сивоњ давнини територ≥¤ ѕодн≥пров''¤ була густо заселена. ћожна також гадати, що тод≥ ≥снувала ¤кась централ≥зована держава, ¤ка могла з≥брати величезну к≥льк≥сть людей дл¤ побудови вищезгаданих оборонних споруд, п≥дземних ход≥в та городищ. Ќайб≥льше городище Ч —к≥фське або ћотронинське (VI ст. до н.е.). ¬оно знаходитьс¤ в центр≥ ’олодно¤рського плоског≥р''¤. ¬ центр≥ городища височ≥Ї пам''¤тник арх≥тектури “роњцька церква ћотронинського монастир¤.
—к≥фське городище внесено до перел≥ку пам''¤ток культури, що мають м≥жнародне значенн¤. « плоског≥р''¤, крут≥ схили ¤кого ще й тепер вкрит≥ густим дубовим л≥сом, в≥дкриваютьс¤ чудов≥ краЇвиди на далекий ƒн≥про, руњни ќнуфр≥њвського монастир¤, навколишн≥ пол¤, луки, л≥си та мальовнич≥ села, « ц≥Їњ височини в ¤сну погоду видно нав≥ть м≥сто „еркаси, в≥дстань до ¤кого становить майже 30 км. Ќа  ≥зев≥й гор≥, що знаходитьс¤ неподал≥к ’олодно¤рського плоског≥р'¤, височенн≥ вали опер≥зують ще одне древнЇ городище площею 150 га. —кр≥зь на територ≥њ ’олодного яру ≥ навколишн≥х пол¤х височ≥ють кургани-могильники ск≥фськоњ доби та п≥зн≥ших епох ≥ найб≥льша серед них Ч ¬еликодн¤ могила. ¬ кварталах 39 ≥ 49  реселецького л≥сництва Ї велика к≥льк≥сть могил козацькоњ доби. «емл¤н≥ вали ≥ б≥льш≥сть курган≥в-могильник≥в насипан≥ задовго до нашоњ ери ≥ вкрит≥ тепер в≥ковими дубовими л≥сами. ¬али було збудовано тод≥, коли територ≥¤ тут була ще безл≥сною. ÷ей факт ще раз п≥дтверджуЇ, що л≥с наступаЇ на степ, ¤кщо цьому не заважаЇ людина.

’олодний яр не маЇ аналог≥в ≥ за к≥льк≥стю вагомих ≥сторичних под≥й, ¤к≥ в≥дбувалис¤ п≥д шатами багатов≥кових дуб≥в-патр≥арх≥в. “ут буквально на кожному кроц≥ зустр≥чаютьс¤ н≥м≥ св≥дки ≥стор≥њ. ¬они могли б розпов≥сти про те, що на наш≥й земл≥ н≥коли не було миру ≥ спокою. “ис¤ч≥ ≥ тис¤ч≥ рок≥в украњнський народ був на в≥йськовому становищ≥. —ел¤нин не йшов в поле без списа ≥ шабл≥. “ому наш народ народжував хл≥бороб≥в-воњн≥в.
 ожний клаптик украњнськоњ земл≥ зрошений кров''ю, але найр¤сн≥ше вона полита нею в околиц¤х ’олодного яру ≥ „игирина.
¬ район≥ ’олодного яру незл≥ченну к≥льк≥сть раз≥в напасники вщент руйнували м≥ста ≥ села, але т≥ знову ≥ знову в≥дроджувались. “ут у тугий вузол заплелис¤ вир≥шальн≥ шл¤хи ≥стор≥њ ”крањни. ÷е урочище завжди було форпостом украњнц≥в у боротьб≥ за волю.
¬≥дчуваючи силу ’олодного яру, вороги намагалис¤ оминати густ≥ ’олодно¤рськ≥ нетр≥.
¬ часи ≥снуванн¤ «апор≥зькоњ —≥ч≥ територ≥¤ на п≥вдень в≥д ’олодного яру входила до складу Ђ¬ольностей запор≥зьких козак≥вї. ’олодний яр ≥ „орний л≥с були прикордонною зоною. ƒо л≥кв≥дац≥њ «апор≥зькоњ —≥ч≥ (1775 р≥к) ’олодний яр був пересильним пунктом на шл¤ху до острова ’ортиц≥. ¬т≥кач≥, ¤к≥ добиралис¤ в цей район, вважали себе в≥льними.
—аме серед могутн≥х багатов≥кових д≥бров могли народитис¤ п≥сн≥, в ¤ких дуб виступаЇ ¤к символ сили ≥ незламност≥ козацького духу.
...¬≥Ї в≥тер, в≥Ї в≥тер,
ƒуба нахил¤Ї,
—идить козак на могил≥
“а й в≥тру питаЇ:
"—кажи, скажи, в≥тре буйний,
ƒе козацька дол¤?
ƒе фортуна ≥ над≥¤
ƒе слава ≥ вол¤?..."
¬ажко перерахувати вс≥ п≥сн≥, в ¤ких згадуЇтьс¤ дуб. ѓх сотн≥. ќсь ще одна: «≥бралис¤ вони п≥д р¤сн≥ дуби “а чекають пана отамана на раду соб≥... ѕ≥сл¤ прийн¤тт¤ христи¤нства в цих кра¤х виникло чимало монастир≥в, а ’олодний яр став притулком дл¤ чернецтва. ћонастир≥ в≥д≥гравали тут особливу роль. ¬с≥ вони мали товст≥, метров≥ ст≥ни ≥ були оточен≥ високими земл¤ними валами та глибокими ровами. ќбител≥ були не лише фортец¤ми, а й останн≥м притулком дл¤ православних, ¤к≥ т≥кали в п≥вденн≥ райони, зокрема „еркащини, р¤туючись в≥д покатоличенн¤ ≥ свавол≥ польських магнат≥в.
” XVIII ст. кр≥м ћотронинського монастир¤ м≥ж –жищевом ≥ „игирином нараховувалос¤ ще чотирнадц¤ть монастир≥в: „игиринський, ћедвед≥вський, ∆аботинський, ћошног≥рський, ≤рдинський,  орсунський, ќнуфр≥њвський, Ѕогуславський, “рахтемир≥вський та ≥нш≥. ¬с≥ вони, ¤к ≥ ћотронинськнй монастир, знаходилис¤ серед л≥с≥в, в добре захищених м≥сц¤х.
ѕ≥сл¤ поразки повстанц≥в —.ѕал≥¤ свавол≥ пол¤к≥в ≥ знущанню њх над украњнц¤ми вже не було меж. ѕольськ≥ магнати посилили полон≥зац≥ю украњнського населенн¤, закривали православн≥ храми ≥ монастир≥, передавали њх католикам та ун≥атам або здавали в оренду Ївре¤м. ѕольський гн≥т викликав нац≥онально-визвольний рух гайдамак≥в, ¤кий у 30, 50, 60-х роках XVIII ст. перер≥с у загальнонародне повстанн¤. ¬ тридц¤тих, п''¤тдес¤тих ≥ наприк≥нц≥ ш≥стдес¤тих рок≥в XVIII ст. гайдамаки зв≥льнили в≥д польських магнат≥в значну частину ѕравобережноњ ”крањни. ѕроте щоразу пол¤ки за допомогою рос≥йських в≥йськ топили повстанн¤ в народн≥й кров≥ ≥ посилювали нац≥онально-рел≥г≥йний гн≥т.  ожного разу повстанц≥ в≥дступали в ’олодно¤рськ≥ л≥си: збирали тут сили ≥ знову йшли в б≥й. √айдамацький рух був своЇр≥дною формою партизанськоњ боротьби украњнського народу проти поневолювач≥в, центром ¤коњ був ’олодний яр.
Ѕорц≥в за волю ”крањни почали називати гайдамаками на початку XVIII ст. ¬ оф≥ц≥йних документах уперше цю назву вжив у 1717 роц≥ рег≥ментар украњнськоњ частини корол≥вських в≥йськ ян √анецький.
¬ 30-х роках XVIII ст. в ’олодному яру була орган≥зована ’олодно¤рська —≥ч. ÷ей л≥с на дес¤тки рок≥в став головною базою гайдамак≥в. ¬ тридц¤т≥ роки њх очолювали ¬ерлан, ћ.√рива та ≤.∆ила, в 40-х роках √нат √олий, √.ѕохилий, —.Ќеживий, в 1768 р. Ч ћаксим «ал≥зн¤к. ƒ≥¤ли тут й гайдамацьк≥ загони п≥д проводом Ўелеста, ѕисаренка, ћедв≥д¤, “есл≥, ѕисьменного, Ўвачки, ∆урби, Ѕондаренка, ћоскал¤, —ереди, „орного, Ѕороди, –уд¤, “арана, Ќев≥нчаного, Ѕеркута... ¬еликий дзв≥н ћотронинського монастир¤ дес¤тки рок≥в кликав гайдамак≥в на боротьбу з гнобител¤ми, а його насто¤тел≥ осв¤чували зброю повстанц≥в. Ќе зважаючи на поразки, гайдамаки повставали знову. ¬они вважали, що померти за в≥ру ≥ свободу Ч св¤та справа.
” XVIII ст. земл≥ на п≥вдень в≥д ’олодного яру ≥ „орного л≥су зайн¤ли рос≥йськ≥ в≥йська ≥ на значн≥й територ≥њ пом≥ж украњнськими поселенн¤ми з''¤вилис¤ села молдаван, хорват≥в ≥ серб≥в. Ќезабаром ≥мператриц¤ в≥ддала сербам споконв≥чн≥ козацьк≥ земл≥ Ц „орний л≥с.


ѕ≥сл¤ знищенн¤ «апор≥зькоњ —≥ч≥  атерина II роздала земл≥ запорожц≥в своњм фаворитам. Ќа цих уг≥дд¤х, ¤к писав “арас Ўевченко, Ђбайстрюки ™катерини сараною с≥лиї. √ригор≥й ѕотьомк≥н, —амойлова, ƒавидови, –аЇвськ≥, Ѕобринськ≥... –ос≥¤ни розпочали масов≥ вирубки л≥су. ¬ 1778 р. –ос≥¤ почала будувати корабл≥ на „орному мор≥, ≥ ’олодний яр, „еркаський б≥р та „орний л≥с стали основними постачальниками деревини дл¤ рос≥йського флоту. «начна частина л≥с≥в була передана в≥йськовим поселенн¤м, ¤к≥ було л≥кв≥довано лише 1858 року. ” друг≥й половин≥ XIX ст. господарем великих площ лан≥в та л≥с≥в став знаменитий цукрозаводчик, благод≥йник ћикола јртемович “ерещенко. —аме в≥н став власником ’олодно¤рських л≥с≥в. ѕ≥сл¤ поразки  ол≥њвщини населенн¤ ’олодно¤рськоњ округи н≥коли не втрачало над≥њ на волю ≥ за першоњ нагоди знову ставало до боротьби з≥ своњми гнобител¤ми. ÷арсько-рос≥йськ≥ сатрапи називали повстанськ≥ загони, ¤к≥ д≥¤ли в ’олодно¤рських л≥сах у 30-х роках XIX ст. розб≥йницькими, а учасник≥в сел¤нських заворушень 1873 року Ч розб≥йниками. ѕовстанн¤ охопило тод≥ понад 50 с≥л „игиринщини ≥ було придушено лише через два роки. ¬ ≥стор≥ю воно ув≥йшло п≥д назвою „игиринська змова.
¬ 1877 роц≥ народовольц≥ активно формували з холодно¤рських сел¤н нелегальну орган≥зац≥ю, ¤ка нараховувала майже 1000 ос≥б. 1877 року њњ було викрито ≥ багатьох учасник≥в сел¤нського товариства Ђ“аЇмна дружинаї заарештовано. ¬ 1906 р. есери, серед ¤ких був ≥ як≥в ¬од¤ний, майбутн≥й ’олодно¤рський отаман, планували повстанн¤ на „игиринщин≥ Ч очевидно грунт до повстанн¤ був тут готовий ≥ тод≥.
¬ 1918-22 рр. Ђпов≥¤в новий огонь з ’олодного яруї. Ѕоротьбу за незалежн≥сть ”крањни очолили брати „учупаки з села ћельники.
ќстанн≥м часом прогресивн≥ украњнськ≥ газети та журнали опубл≥кували де¤к≥ матер≥али про героњв ’олодного яру, а 28 жовтн¤ 1995 року з ≥н≥ц≥ативи ¬сеукрањнського пол≥тичного об''Їднанн¤ "ƒержавна самост≥йн≥сть ”крањни" в≥дкрито мемор≥альну дошку, на ¤к≥й викарбовано:
Ђ“ут, в ’олодному яру, в 1918-22 рр. украњнц≥ на чол≥ з отаманами „учупаками п≥дн¤ли повстанн¤ за свободу украњнського народу. ¬≥чна слава ’олодно¤рським √еро¤м!ї



Hosted by uCoz