Головна сторінка
Подорожі по світу
Прага

Прага – надзвичайно красиве місто. Перебуваючи в Празі, як турист відчуваєш себе дуже комфортно й спокійно. Зовсім не відчуваєш що перебуваєш за межами своєї рідної країни. Думаю, що таке ж відчуття й у тисяч туристів, що снують затишними празькими вуличками, викладеними столітньою бруківкою.

Історія Праги починається в кінці ІХ століття. Десь в 880-890 роках князь Боржиой І заснував Пражський (Старий) град на березі р.Влтава. Місце було дуже зручне для будівництва укріпленного поселення.
В першій половині Х ст. на протилежному березі Влтави виросла ще одна фортеця –Вишеград. Вже в ХІІ столітті тут була князівська митниця й декілька монастирів. В 1230 році Старе місто було обнесене кріпосними мурами. А в 1257 році король Отакар ІІ на лівому березі Влтави засновує Нове Місто (Малу Страну). Навколо них стали з`являтися й інші поселення.
В ХІІІ столітті береги Влтави з`єднав мурований Юдифів міст. Старе місто, Градчани, Вишеград, Мала Страна й Єврейське містечко склали історичний центр нинішньої Праги.

Правління Карла IV (1347 – 1378) – період розквіту Праги. На той час місто стає столицею Священної Римської імперії. Були побудовані десятки храмів та монастирів. Почалось будівництво собора Святого Віта та 516-ти метрового Карлова мосту. Відбулося піднесення ремесел, торгівлі та культури. В 1348 році був відкритий університет.
Після смерті Карла на імператорський трон сів його син Вацлав. Але правителем він був досить слабким, якщо не сказати безтолковим. В 1400 році він був скинутий германськими курфюрстами, а правити почав представник роду Віттельсбахів – Рупрехт. В 1410 році трон займає інший син Карла, Сигізмунд. Його правління (1410-1437 роки) відзначене відродженням могутності імперії, але в самій Чехії в цей час відбувались дуже бурхливі події.
Теолог Пражського Університету Ян Гус виступив за реформу церкви. Слідом за англійським реформатором Укліфом, він став критикувати вчення про сім церковних таїнств, культ мощів і т.п.. Він ставив під сумнів навіть те, що першим папою був св.Петро.
Ян Гус в 1414 році був викликаний на церковний собор в Констанц. Він отримав у імператора охоронну грамоту й спокійно поїхав відстоювати свою точку зору. Але папство не збиралось відкривати дискусію. Гуса схопили, засудили до



смерті й спалили. Причому коли Гус звернувся до імператора Сигізмунда, щоб він згадав про свою охоронну грамоту, той відповів: “я гарантував тобі вільний проїзд до Констанци, але не повернення з неї...”.
Спалення Гуса стало поштовхом до так званих “гуситських війн”, що продовжувались продовж 1419-1437 років. Крім релігійного, ці війни носили ще й національний та соціальний характер. Гусити воювали проти католиків, чехи та морави проти німців, угорців та поляків, селяни проти землевласників. Але й в таборі гуситів не було єдності. У них існувало два крила - таборити та чашники. Війна продовжувалась з перемінним успіхом, але кінець кінцем гусити пішли на компроміс з церквою та імперськими правителями. В принципі ця війна не принесла користі не одній із сторін, але добряче спустошила Чехію, та й всю Центральну Європу.
Друга половина XVI ст. відзначена новим піднесенням Праги. Це знову великий культурний центр Європи. В 1583 –1612 роках, Пражський град стає резиденцією імператора Рудольфа II Габсбурга.

На початку XVII століття імператорський двір був переведений з Праги до Відня. Прага поступово перетворюється на провінційне місто, але це можливо й допомогло зберегти їй свій середньовічний колорит. Крім того в місті все ж будувались нові палаци та собори.


12 лютого 1784 року декретом імператора Йосиф ІІ Старе Місто, Нове Місто, Мала Страна та Градчани офіційно об`єднані в одне місто – Прага.
В ХІХ столітті Прага набуває всіх архітектурних атрибутів столичного міста чехів. Був побудований Національний театр, Національний музей, Нова Ратуша та інші величні споруди.

По закінченню Першої світової війни, коли Австро-угорська імперія перестала існувати, Прага стає столицею новоствореної Чехословацької республіки.
В ХХ столітті Прага пережила й фашистську й радянську окупацію. Після розділу Чехословаччини на Чехію і Словаччину, 1 січня 1993 року Прага стає столицею Чехії.
Коротку історію Праги я навів. Тепер можна спробувати передати власні враження від перебування в Празі в 1998 році.
Вражень море, й всі захоплені.



.

Архітектура: готика, бароко, знову готика, модерн, і ще готика. Центр міста то суцільний музей під відкритим небом.

А ще мости.
Ну й звичайно знаменита ратуша з годинником. Щоб побачити як рухаються його фігури, кожні півгодини під ратушею збираються туристи.

Резиденція чеського президента. Розміщена вона у колишньому королівському палаці. Коло палацу є декілька оглядових майданчиків з яких відкривається шикарний вигляд на стару Прагу. Там же можна побачити ось такого Арлекіна в кедах:

Коло палацу проходить зміна почесного караулу. Форму для солдат караулу розробляв якійсь суперзнаменитий і супермодний голлівудський дизайнер.

В Празі дуже багато музеїв. Причому найрізноманітніших музеїв. В одній з галерей нас навіть пригощали вином.
Є в Празі також музей воскових фігур. Там, до речі, є багато фігур осіб, які добре знайомі туристам з колишнього СРСР:

Ну й звичайно запам`яталось чеське пиво. Його можна скоштувати в кожному ресторанчику. Багато з ресторанів мають власну невеличку пивоварню й пропонують власне свіже пиво.

Можна переліковувати ще багато чого, що запам`яталось у Празі. Особисто я просто раджу, якщо буде можливість, то їдьте не на середземноморські курорти. Краще їдьте до Праги. Вона того варта.

І ще деякі хронологічні відомості з історії Чехії:
400 років до н.е. - на території країни жили племена кельтів.
V в. - переселення сюди слов''янських племен.
VІ в. - у складі слов''янської держави Само.
X в. - утворилася Великоморавська держава.
1085 р. - чеський князь прийняв королівську корону.
1241 р. - у Моравії розбиті татаро-монголи, які вторглися у країну.



1310 р. - королями Чехії стала династія німецьких Люксембургів.
1419 - 1434 р. - гуситський рух проти католицької церкви і німецького засилля. Потерпів поразку.
1526 р. - розгром турками чесько-угорського війська. Обрання на чеський престол австрійського ерцгерцога.
1620 р. - після поразки в битві у Білої Гори Чехія втратила незалежність і ввійшла до складу Австрії.
1781 р. - скасування кріпосного права в Чехії.
1867 р. - у складі Австро-Угорщини.
1918 р. - утворення незалежної Чехословакії.
1938 р. - передача Німеччини Судетської області (Мюнхенська змова ).
1939 - 1945 р. - німецька окупація. Створено протекторат "Богемія і Моравія".
1945 р. - звільнення країни Радянською Армією.
1948 р. - "Лютнева революція" і прихід до влади комуністів.
1960 р. - оголошено про "побудову соціалізму" у Чехословакії.
1968 р. - "Празька весна" - демократизація в країні зупинена військами Варшавського договору.
1 січня 1993 р. - розпад Чехословакії й утворення незалежної Чеської Республіки.


А на останок, стаття про пиво з сайту пивоварні “Славутич” http://www.slavutich.ua/ukr/. Я думаю вона буде доречна на “чеській” сторінці:
“Історія пива налічує багато тисячоріч. Перші згадки про нього відносяться до 7000 р. до н.е. Рецепти цього напою були висічені на камені, знайденому у Дворіччі - районі проживання шумерів (одного з древніх народів, що населяли Месопотамію, на території між ріками Тигр і Євфрат). У 1935 році американські археологи знайшли в Месопотамії глиняні таблички, яким щонайменше 6 тис. років. На них зображені дві людини в процесі роботи біля пивоварного казана. У шумерів була навіть приказка: "Не знати пива - не знати радості".
Відомий німецький археолог Е. Хубер писав у своїй "Історії Месопотамії": "Я знайшов переконливий клинопис у храмовому інвентарі третього тисячоріччя до нашої ери. Там містилися надзвичайно цікаві рецепти виготовлення шумерського пива". Хуберу вдалося установити не менше 15 сортів пива. Він зміг скласти з розрізнених зображень 23 сцени, що досить повно показували процес приготування пива.
Процес пивоваріння був приблизно таким самим, як у наші дні. Із солоду вироблявся пивний хліб, баппір, який потім кришили, клали в діжку, заливали водою і квасили. Отриману масу проціджували й приправляли. Пилося пиво через спеціальні очеретяні трубочки, щоб полова й зерна, що не розчинилися, не потрапляли в стравохід.
Шумери, вавілоняни, ассірійці - знали понад 70 сортів пива, що мали різні назви в залежності від смаку, кольору й інших властивостей. Було солодке пиво, що нібито любили жінки, темне й світле. Пили пиво з назвою "гарне", "дуже гарне" і з іншими назвами. Найбільш поширеним у Месопотамії було темне пиво, досить густе, з осадом, ігристе, із невеликим вмістом алкоголю, запахом кислуватого солоду й освіжаючим кислуватим смаком. Присмачене пряностями, пиво було більш-менш гірким, у залежності від використаних трав.
У шумерів була покровителька пивоваріння Нінкасі, що в перекладі означає: "Та, що так щедро напоїла мене". Їй присвячений "Гімн Нінкасі" - древня поема, датована 1800 р. до н.е.



Пиво пили простий народ і знать. Воно підносилося богам, служило предметом торгівлі і як сплата натурою. Шумери звільняли броварників від військової служби. В ассірійській і вавілонській імперіях роль солодарів і пивоварів значно зросла. Так само, як інші ремісники, вони об''єднувалися в цехи і мали різні обов''язки стосовно богів.
З часів фараона Рамзеса II (Великого) пиво стає найулюбленішим напоєм у Єгипті й Середземномор''ї. З повчання Аніго довідуємося, як зустрічали матері своїх дітей-студентів: "Потім ти пішов у школу, а коли навчився грамоті, я щодня чекала тебе вдома з пивом і хлібом". У гробниці фараонів обов''язково ставили посудини з хмільним напоєм. Разом із тим на надмірне вживання пива вже тоді дивилися осудливо. Не випадково на одній з кам''яних плит було висічене наставляння: "Не погуби себе, коли сидиш у пивній, не втрачай розуму і не забувай своїх клятв..."
Народи Древнього Шумеру і Єгипту, певно, не були єдиними, хто умів варити пиво, але вони передавали мистецтво приготування напою іншим народам, і тільки вони зберегли свідчення про пивоваріння, приготування солоду, торгівлі пивом, тому що ці народи мали писемність. Канадські археологи, розкопуючи пагорб Годин-тепе на заході Ірану, знайшли осколки глиняної посудини, в якій варили пиво. Про це свідчить осад на дні, що складається з оксалату кальцію, який випадає і при готуванні сучасного пива. На дні посудини була нанесена сітка з глибоких подряпин, щоб осад, який випадає, затримувався в них при розливі напою. Посудина була виготовлена приблизно в 3500 році до Різдва Христова. Рідкісна знахідка очікувала археологів і на одному з островів архіпелагу Нові Гібриди. У глиняній посудині, вік якої близько 4 тис. років, виявилася добре збережена рідина. Лабораторні аналізи показали, що вона являє собою аналог пива, виготовленого з ячменя, вівса, меду й папороті.
Давньогрецький історик Геродот (484-425 р. до н. е.), як і єгиптяни, приписує винахід пива богу Осирісу, називаючи пиво ячмінним вином. Давньогрецький учений і мореплавець Піфей (4 ст. до н.е.) відзначав досвід скіфських племен у приготуванні пива. Податок на пиво, уведений при царській династії Птолемеїв (305-30 р. до н.е.), відігравав значну роль в економіці країни.
У Римі пиво вживалося під час свят на честь богині землеробства й родючості Церери. Звідси й назва пива Церес. Фракійці та іллірійці від Адріатики до Чорного моря уживали світле ячмінне пиво як народне питво, про що неодноразово згадується в Біблії. До 1 століття н. е. у Європі винайшли щонайменше 195 сортів ячмінного напою.
До використання хмелю для додання пиву гіркоти й поліпшення смаку застосовували різні трави й пряності. Грецький учений Діоскорид писав про вживання ірландцями curmi - напою, який зброджували із солодженого ячменя з трав''яними додатками. Заміною хмелю служили квітки вереску, верхівки рокитника, полинь, ягоди лавра, плющу та інші. Трав''яні додатки використовувалися й пізніше поряд із хмелем. Використання хмелю в пивоварінні поширювалося в періоди переселення народів. Існує припущення, що хміль уперше стали використовувати східні фіни і татарські племена. У ранньому Середньовіччі, у 7 ст. н. е. хміль у пиво стали додавати в Нідерландах і Північній Франції. У 9 столітті при Людовіку Благочестивому славилося хмельове пиво орденів монахів - Бенедиктинців, Францисканців і Августинців. На початку 10 ст. місто одержало від Генріха I герб із гілкою хмелю.
Німці розгорнули пивоваріння поряд із землеробством. У середні століття застрільниками пивоварства в Європі були монахи, особливо в Німеччині, Франції, Бельгії. Не відставали від них і буддійські ченці на Сході. Для монастирської знаті варилося міцне пиво, а для "звичайної братії" - трохи слабше. Найважливішим центром пивоваріння стала Фландрія, де виникла легенда про короля Гамбрінуса - якого броварники вважали своїм покровителем. За німецькою легендою, казковий король Гамбрінус є винахідником пива.
У 1478 р. папа Сікст Шостий надав місту Ризі право стягувати мито з пива і спрямовувати зібрані суми на користь міста. До 1562 року відносяться згадки про пивоваріння в Пярну, коли в інвентаризаційну книгу орденського замка були вписані три пивоварних казани і вказано кількість солоду і хмелю.
В Америці пиво було відоме задовго до Колумба. Відомого мандрівника індіанці пригощали напоєм із маїсу, який за смаком нагадував пиво. У Лондоні знаходиться найдавніший (4 ст. н. е.) і єдиний у своєму роді пивний пам''ятник - камінь із вибитим на ньому рецептом приготування пива для королеви.



Перше згадування про пиво в слов''ян відноситься до 448 року, але особливо широко поширилося пивоваріння в 9 столітті в Новгородських землях Русі.
1082 рік вважається роком початку пивоваріння в Чехії. Перший пивоварний завод був заснований у 1341 р. у Домажлиці. Центральна Європа зробила важливий внесок у розвиток традицій пивного виробництва. У 1516 р. у Німеччині був прийнятий Закон про чистоту пива: його належало варити тільки із солоду, хмелю й води. Вимоги до якості води були особливо суворими. Вона повинна була бути смачною й чистою. Пиво, що відповідає цим нормам, у більшості країн Європи вважається класичним”.



Hosted by uCoz