Головна сторінка
Подорожі по Україні
Крим
Джанкой

Всі хто прибуває в Крим на поїзді, неминуче проїзджають м. Джанкой. А всі хто залишає півострів, обов`язково в Джанкої скуповуються кримськими овочами та фруктами. В принципі залізничний вокзал на ст. Джанкой, це і є головна пам`ятка міста. Все життя зосереджене тут.

Ще в студентські роки, повертаючись з відпочинку на морі, я декілька разів робив пересадку в Джанкої й мав час, щоб пройтись містом й хоч поверхнево познайомитись з “залізничними воротами Криму”. Запам`ятались акації, споруда райради з Леніном та тепле пиво.

Навіть зараз, готуючи цю сторінку, інформації про Джанкой знайшов дуже мало. Вдалося з`ясувати, що на момент приєднання Криму до Російської імперії, на місці нинішнього районного центру Джанкой було два татарських села. В 1829 році ці села, розділені Чонгарською дорогою входили в склад різних волостей – Тузакчинську та Кочкорокиятську.
Після заселення Крима в середині ХІХ століття, колоністами з центральноєвропейських районів Російської імперії та з Німеччини, з`являється ще одне поселення під назвою Джанкой. Це було селище німецьких колоністів, що займались хліборобством та тваринництвом. До речі “Джанкой” перекладається з тюркського, як “миле, любе село”.
В 1870–ті роки при прокладанні залізниці через Джанкой, тут починають селитись будівельники та залізничники. В 1882 році після відкриття залізниці Джанкой – Феодосія, станція стає вузловою. Та ще й німці досить вдало вирощували зернові культури. В Джанкої був один з найбільших в Криму млинів. В місті відкриваються залізничні майстерні й паравозне депо. Двічі на рік в Джанкої проводяться ярмарки.

На початку ХХ ст. життя в містечку пожвавлюється, брукуються вулиці, відкриваються школи, збільшується число крамниць. Починає працювати завод по виробництву сільськогосподарського знаряддя – молотарок, плугів, борін та іншого реманенту. В 1903 році було побудоване приміщення залізничного вокзалу, що функціонує й зараз.

Але потім починається перша світова, а за нею громадянська війна. До влади в місті приходили й більшовики, й німці, й англо-грецькі інтервенти, й білогвардійці. Зате в 1920 році була відкрита залізнична гілка Джанкой – Армянськ. Та більшовики виявились сильнішими й саме з Джанкоя 16 листопада 1920 року М.Фрунзе рапортував Леніну про “ліквідацію південного фронту”.
В 1923 році Джанкой стає центром Джанкойського р-ну. В 1926 році в Джанкойський район входило 587 населених пунктів, але населеним пунктом вважались навіть артілі, радгоспи та ... залізничні будки. Населення району складали росіяни, німці, татари,українці,вірмени, були також естонці. В Джанкої з`являються нові підприємства та артілі. Будується борошномельний, маслобійний та бавовноочисні заводи. Відкриваються медичні та освітні установи. В 1939 році в Джанкої було майже 20000 населення.
Але потім починається війна. 31 жовтня 1941 Джанкой був окупований німецькими військами. Під час фашистської окупації на території району діяло декілька партизанських загонів й підпільних груп. 11 квітня 1944 року місто звільнила Радянська армія.

Після звільнення Криму радянське керівництво проводить депортацію кримсько-татарського населення Криму (німецькі колоністи були вивезені ще в 1941 році). Майже всі татарські села в Джанкойському районі були перейменовані на російсько-радянський лад.
Зруйноване місто відбудували й Джанкой продовжував виконувати свою головну функцію – забезпечував безперебійне функціонування вузлової станції Криму. А заодно й постачав відпочиваючих, що повертались додому з відпусток, чудовими овочами та фруктами. Ці ж функції місто Джанкой з успіхом виконує й зараз...

А це фото Джанкоя з космосу:

Фотографію я взяв, так як і інші фотки тут:
http://www.auc.org.ua/city/



Hosted by uCoz